Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Nieuczciwe i nietransparentne praktyki między przedsiębiorcami na rynku usług pośrednictwa internetowego
Opis
Autor: Monika Woźniak
Postępujący rozwój cyfryzacji sprawia, że usługi pośrednictwa internetowego nabierają coraz większego znaczenia dla europejskiej i światowej gospodarki. Jedno z największych wyzwań unijnego ustawodawcy jest związane z próbą formułowania przez niego odpowiedzi na nieuczciwe i nietransparentne praktyki, na które są narażeni użytkownicy biznesowi. Cechy rynków internetowych, m.in. dwu- i wielostronność, efekty sieciowe, multi-homing, korzyści skali i serwityzacja, potęgują trudność tego wyzwania. Celem pracy jest identyfikacja podstawowych problemów związanych z nieuczciwymi i nietransparentnymi praktykami dostawców usług. Analizy są oparte na dotychczasowych postępowaniach krajowych i unijnych organów ochrony konkurencji przeciwko światowym spółkom takim jak Amazon, Google i Facebook. Autorka przybliża istniejące środki prawne mające przeciwdziałać powyższym praktykom, nie pomijając przy tym alternatywnych metod rozwiązywania sporów oraz zmian wprowadzanych przez rozporządzenie w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego.
„Nieuczciwe i nietransparentne praktyki dostawców usług dotykające użytkowników biznesowych uniemożliwiają pełną realizację potencjału internetowych serwisów pośredniczących. Jako cele pracy Autorka określiła »identyfikację podstawowych problemów związanych z nieuczciwymi i nietransparentnymi praktykami na rynku usług pośrednictwa internetowego, analiza związanych z nimi dotychczasowych postępowań, a także przybliżenie istniejących środków prawnych, mających przeciwdziałać tym problemom«. Lektura publikacji potwierdza, że cele te udało się zrealizować”.
- dr hab. Anna Zawidzka-Łojek, prof. UW
„Problematyka badań jest wysoce istotna, jako że usługi pośrednictwa internetowego oraz szerzej, platformy cyfrowe, nabierają coraz większego znaczenia dla współczesnej gospodarki. Należy podkreślić aktualność i oryginalność publikacji. Niewątpliwym walorem jest także szeroka literatura oraz praktyka decyzyjna i orzecznicza, po której swobodnie porusza się Autorka”.
- dr hab. Marcin Wiącek, prof. UW
Zakup grupowy |
*****
|
Spis treści
Wykaz akronimów i skrótów
Wprowadzenie
Rozdział 1 Internetowe serwisy pośredniczące
1.1. Definicja
1.2. Rynki dwu- i wielostronne
1.3. Efekty sieciowe i korzyści skali
1.4. Multi-homing
1.5. Integracja usług (serwityzacja)
Rozdział 2 Nieuczciwe i nietransparentne praktyki między przedsiębiorcami
2.1. Relacje B2B
2.2. Zasady i warunki
2.3. Zawieszanie lub usuwanie kont użytkowników biznesowych
2.4. Pozycjonowanie i faworyzowanie produktów
2.4.1. Charakterystyka
2.4.2. Postępowania przed organami ochrony konkurencji
2.5. Przetwarzanie danych
2.6. Klauzule Most-Favoured Nation
Rozdział 3 Środki przeciwdziałania nieuczciwym i nietransparentnym praktykom
3.1. Fragmentaryzacja ochrony użytkowników biznesowych w Unii Europejskiej
3.2. Możliwości dochodzenia roszczeń
3.3. Rozporządzenie w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego
Konkluzje
Bibliografia
Dane techniczne
Wersja publikacji | Książka papierowa |
ISBN | 978-83-7627-181-1 |
Numer katalogowy | 1191 |
Wydanie | 1 |
Data wydania | 2020/05 |
Seria | Monografie i prace zbiorowe |
Rodzaj oprawy | miękka |
Format | 165 X 235 |
Ilość stron | 83 |
Cena katalogowa | 29,00 |