Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Umowa o usługi e-book
Opis
Informacje na temat Umowa o usługi
Autor: Roman Gąszczyk
W monografii podjęto problematykę nowego ujęcia przepisów poświęconych umowom, które mają za przedmiot usługi, a nie są uregulowane w ramach konkretnego typu kontraktu. Rozważania w tym zakresie przedstawiono na tle historycznym i prawnoporównawczym, odwołując się do modelowych opracowań powstałych na poziomie europejskim, takich jak Draft Common Frame of Reference i Principles of European Contract Law on Service Contracts. Dodatkowo przywołano kontekst regulacyjny, wynikający z prawa międzynarodowego i prawa Unii Europejskiej. Nawiązano również do toczącej się dyskusji o kształcie przyszłego znowelizowanego kodeksu cywilnego.
W ramach sformułowanych w pracy wniosków de lege ferenda, zawarto propozycję regulacji mogących zastąpić obecny art. 750 kodeksu cywilnego. Jednakże przedstawione rozwiązania mogą znaleźć również praktyczne zastosowanie już w obecnym stanie prawnym jako źródło inspiracji w kwestii ułożenia relacji kontraktowych pomiędzy stronami umów o usługi, korzystających z zasady swobody kontraktowania. Przykładowo, konstrukcje przedstawione w monografii mają potencjał do stania się przyczynkiem do sformułowania modelowego kontraktu, który ma za przedmiot usługi niewpisujące się w ramy innych typów umownych.
Na uwagę zasługują również zawarte w pracy liczne rozważania o charakterze terminologicznym, wynikające z zastosowania metody komparatystycznej. Można je postrzegać jako zbiór wskazań ekwiwalentów funkcjonalnych anglojęzycznej terminologii prawniczej przydatnych przy sporządzaniu jakościowych tłumaczeń w obszarze prawa.
Zakup grupowy |
Spis treści
Wykaz skrótów
Wstęp do wydania z 2023 r.
Wstęp
Rozdział I.
Współczesne uwarunkowania świadczenia usług
I.1. Teoria trzech sektorów
I.2. Teorie modyfikujące lub odrzucające trójsektorowy podział gospodarki
I.3. Wzrost znaczenia prosumpcji oraz przykłady usług świadczonych w tej formule
I.4. Umowy o świadczenie usług a rynek pracy
I.5. Wybrane umowy o świadczenie usług w obrocie elektronicznym
I.5.1. Świadczenie usług jako przedmiot umów elektronicznych
I.5.2. Rodzaje umów elektronicznych
I.5.3. Umowy z „pośredniczącymi dostawcami usług internetowych”
I.5.4. Umowy z „pośredniczącymi dostawcami usług internetowych” a przepisy kodeksu cywilnego
I.5.5. Znaczenie umów z „pośredniczącymi dostawcami usług internetowych”
I.5.6. Konsumenckie transakcje wymienne w obrocie elektronicznym
I.5.7. Podsumowanie
Rozdział II.
Świadczenie usług w ramach stosunków umownych
II.1. Umowy o świadczenie usług w rzymskim prawie prywatnym
II.1.1. Mandatum i locatio conductio
II.1.2. Contractus innominati
II.2. Świadczenie usług w przepisach wielkich kodyfikacji początku XIX wieku
II.3. Świadczenie usług w przepisach wielkich kodyfikacji XIX i XX wieku
II.4. Świadczenie usług w przepisach kodeksu zobowiązań i kodeksu cywilnego
II.4.1. Umowa zlecenia według kodeksu zobowiązań
II.4.2. Rola umowy zlecenia według kodeksu zobowiązań w gospodarce socjalistycznej
II.4.3. Zmiana regulacji zlecenia po 1965 roku
II.4.4. Umowy o świadczenie usług w rozumieniu artykułu 750 kodeksu cywilnego
II.4.5. Różnice w ujęciu niektórych aspektów problematyki świadczenia usług pomiędzy polskim kodeksem zobowiązań a kodeksem cywilnym
II.5. Świadczenie usług w systemach prawnych kultury common law
II.5.1. Agency jako forma świadczenia usług w krajach systemu common law
II.5.2. Świadczenie usług w prawie amerykańskim
II.5.3. Świadczenie usług w prawie angielskim
II.6. Świadczenie usług w aktach prawa międzynarodowego publicznego
II.7. Świadczenie usług w prawie europejskim
II.7.1. Usługi jako przedmiot regulacji Traktatu
II.7.2. Usługi jako przedmiot regulacji prawa wtórnego
Rozdział III.
Propozycje regulacji świadczenia usług przedstawiane w ramach prac nad unifikacją europejskiego prawa zobowiązań
III.1. Uwagi wprowadzające
III.2. Rola projektu Wspólnej ramy odniesienia
III.3. Świadczenie usług w projekcie Wspólnej ramy odniesienia
III.4. Świadczenie usług w projekcie Zasad europejskiego prawa umów o świadczenie usług
III.5. Podsumowanie
Rozdział IV.
Świadczenie usług jako element akcesoryjny niektórych rodzajów umowy sprzedaży
IV.1. Uwagi wprowadzające
IV.2. Konwencja Narodów Zjednoczonych o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów
IV.3. Umowa sprzedaży w obrocie konsumenckim
IV.4. Sale Contract według Zasad europejskiego prawa umów sprzedaży
IV.5. Contract for the sale of goods w prawie angielskim
IV.6. Podsumowanie
Rozdział V.
Przesłanki uzasadniające potrzebę nowego uregulowania problematyki umów o świadczenie usług
V.1. Uwagi wprowadzające
V.2. Konieczność odpowiedniego stosowania przepisów o zleceniu
V.3. Praktyczne problemy związane ze stosowaniem artykułu 750 kodeksu cywilnego
V.4. Niedostosowanie obecnej regulacji do specyfiki stosunków umownych mających za przedmiot usługi
V.5. Nieścisłości terminologiczne kodeksu cywilnego w odniesieniu do zlecenia
Rozdział VI.
Propozycje regulacji świadczenia usług przedstawiane w ramach prac nad rekodyfikacją polskiego prawa cywilnego
VI.1. Wstępne propozycje formułowane w ramach prac rekodyfikacyjnych
VI.2. Projekt zespołu problemowego Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego do spraw regulacji świadczenia usług
VI.2.1. Ogólne założenia projektu
VI.2.2. Przepisy ogólne o świadczeniu usług
VI.2.3. Przepisy o usługach dotyczących obiektu materialnego lub niematerialnego
VI.2.4. Podsumowanie
VI.3. Założenia regulacji świadczenia usług w Akademickim Projekcie Kodeksu Cywilnego
Rozdział VII.
Argumenty uzasadniające wprowadzenie nowego typu umowy
VII.1. Uwagi wprowadzające
VII.1.1. Sposób definiowania pojęcia usługi a określenie przedmiotu nowego typu umowy
VII.1.2. Świadczenie usług a zobowiązania starannego działania i rezultatu
VII.2. Umowa o usługi a przesłanki wyodrębnienia nowego typu kontraktu
VII.2.1. Pojęcie empirycznie wykształconego typu umowy
VII.2.2. Przesłanka masowego charakteru (powtarzalności) typu umowy
VII.2.3. Przesłanka wyraźnych ram prawnych
VII.3. Problemy kwalifikacji umów w kontekście przepisów o zleceniu i umowie o dzieło w orzecznictwie
VII.3.1. Przykłady świadczeń kwalifikowanych jako przedmiot umowy o dzieło
VII.3.2. Przykłady świadczeń kwalifikowanych jako przedmiot umów o świadczenie usług
VII.3.3. Częstotliwość świadczeń jako kryterium kwalifikacji
VII.3.4 Powtarzalność albo unikatowość świadczeń jako kryterium kwalifikacji
VII.3.5. Obowiązek dochowania należytej staranności jako kryterium kwalifikacji
VII.4. Podsumowanie
Rozdział VIII.
Zastąpienie artykułu 750 kodeksu cywilnego konstrukcją umowy o usługi
VIII.1. Uwagi wprowadzające
VIII.2. Propozycja przepisów dotyczących umowy o usługi
VIII.2.1. Charakterystyka umowy o usługi
VIII.2.2. Uzasadnienie sposobu sformułowania przepisów dotyczących umowy o usługi
VIII.3. Ewentualne inkorporowanie do prawa polskiego Wspólnej ramy odniesienia – wzmianka
Zakończenie
Załącznik I. Zestawienie regulacji DCFR i PELSC w zakresie świadczenia usług (kwestie ogólne)
Załącznik II. Propozycja przepisów alternatywnych wobec artykułu 750 kodeksu cywilnego
Bibliografia
Dane techniczne
Wersja publikacji | ebook |
ISBN | 978-83-7627-227-6 |
Numer katalogowy | 1251E |
Wydanie | 1 |
Data wydania | 2023/09 |
Seria | Monografie i prace zbiorowe |
Format | |
Ilość stron | 394 |
Cena katalogowa | 49,00 |