Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Zasada legalności działania organów administracji publicznej w multicentrycznym systemie prawa
Opis
Autor: Marta Kisielowska
Prezentowane opracowanie jest pierwszą w literaturze polskiej monografią poświęconą zasadzie legalności we współczesnym multicentrycznym systemie prawa. Książka polecana jest w szczególności pracownikom administracji publicznej, sędziom sądów administracyjnych, pracownikom naukowym, praktykom zajmującym się stosowaniem prawa administracyjnego, a także studentom studiów prawniczych i administracyjnych.
Poczynione w pracy ustalenia, odnoszące się do obowiązków organów administracji publicznej związanych z zapewnieniem legalności decyzji administracyjnych w złożonym, wieloelementowym systemie prawnym, z pewnością okażą się przydatne w praktyce stosowania prawa, kontroli jego przestrzegania, a także w rozstrzyganiu dylematów interpretacyjnych.
Zakup grupowy |
Spis treści
Rozdział I. Pojęcie legalności działania organów administracji publicznej
1. Założenia terminologiczne
2. Pojęcie praworządności
3. Pojęcie legalności
4. Legalność a praworządność
5. Legalność a celowość
6. Podsumowanie
Rozdział II. Zasada legalności działania organów administracji publicznej
1. Pojęcie zasady prawa
2. Zasada legalności jako zasada prawa w prawie polskim
3. Zasada legalności jako zasada związana ze stosowaniem prawa administracyjnego
4. Zasada legalności w Kodeksie postępowania administracyjnego
4.1. Zasady ogólne postępowania administracyjnego – pojęcie i funkcja
4.2. Zasada legalności – zasada ogólna postępowania administracyjnego
5. Zasada legalności jako zasada w prawie Unii Europejskiej
6. Podsumowanie
Rozdział III. Prawo jako podstawa i istota zasady legalności
1. Prawo a zasada legalności – uwagi ogólne
2. Prawo administracyjne – pojęcie i charakterystyka
3. Źródła prawa administracyjnego
3.1. Zagadnienia wstępne
3.2. Prawo krajowe – system źródeł prawa w Konstytucji RP
3.3. Prawo międzynarodowe – wybrane zagadnienia
3.4. Europejska Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności – charakterystyka prawna
3.5. Prawo Unii Europejskiej
3.5.1. Charakterystyka prawa Unii Europejskiej
3.5.2. Źródła prawa unijnego
3.5.3. Prawo unijne a Konstytucja RP
3.5.4. Prawo unijne a europejska Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności
3.6. Niezorganizowane źródła prawa administracyjnego
4. Wpływ prawa unijnego i międzynarodowego na prawo administracyjne
5. Podsumowanie
Rozdział IV. Multicentryczny system prawa
1. Współczesny system prawa
2. Powiązania pomiędzy elementami systemu prawa
3. Koncepcja multikonstytucjonalizmu
4. Multicentryczność systemu prawa
5. Podsumowanie
Rozdział V. Ustalanie stanu prawnego sprawy administracyjnej w multicentrycznym systemie prawa
1. Uwagi wstępne
2. Zdecentralizowany sposób stosowania elementów multicentrycznego systemu prawa
3. Ustalanie stanu prawnego sprawy administracyjnej
3.1. Zagadnienia wstępne
3.2. Zakres stosowania prawa unijnego
4. Poszukiwanie normy prawnej w źródłach prawa unijnego
5. Zastosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego do spraw z elementem unijnym
5.1. Uwagi ogólne
5.2. Zastosowanie k.p.a. do rozstrzygania spraw z elementem unijnym
5.3. Wymagania stawiane procedurom krajowym przez prawo unijne
5.4. Obowiązek stosowania prawa unijnego z urzędu
6. Nowy wymiar zasady legalności – obowiązek zapewnienia efektywności normom prawa unijnego
7. Podsumowanie
Rozdział VI. Wykładnia w multicentrycznym systemie prawa
1. Uwagi ogólne
2. Wykładnia w prawie administracyjnym
3. Uwarunkowania wykładni w multicentrycznym systemie prawa
4. Wykładnia prawa krajowego w świetle prawa unijnego
4.1. Uwagi wstępne
4.2. Prounijna wykładnia prawa krajowego w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego
4.3. Prounijna wykładnia prawa krajowego w orzecznictwie sądów administracyjnych
5. Podsumowanie
Rozdział VII. Podstawa prawna decyzji administracyjnej
1. Uwagi wstępne
2. Normy prawa międzynarodowego jako podstawa materialna decyzji administracyjnej
3. Normy prawa unijnego jako podstawa materialna decyzji administracyjnej
3.1. Zasada bezpośredniego skutku prawa unijnego – uwagi ogólne
3.2. Znaczenie zasady bezpośredniego skutku dla organów administracji publicznej
4. Norma multicentryczna
5. Podsumowanie
Rozdział VIII. Rozstrzyganie kolizji norm w multicentrycznym systemie prawa
1. Zagadnienia wstępne
2. Zasada pierwszeństwa prawa unijnego
3. Znaczenie zasady pierwszeństwa dla organów stosujących prawo
4. Zasada pierwszeństwa prawa unijnego w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego i polskich sądów administracyjnych
4.1. Analiza wybranych orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
4.2. Analiza wybranych orzeczeń sądów administracyjnych
5. Obowiązki organów administracyjnych związane z zasadą pierwszeństwa prawa unijnego
6. Podsumowanie
Rozdział IX. Kontrola decyzji administracyjnych w multicentrycznym systemie prawa
1. Zagadnienia wstępne
2. Obowiązek zapewnienia zgodności decyzji administracyjnych z prawem unijnym
2.1. Analiza orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
2.2. Zapewnienie zgodności decyzji administracyjnych z prawem unijnym w świetle przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego
2.2.1. Zastosowanie trybu określonego w art. 154, 155, 161 i 163 k.p.a.
2.2.2. Stwierdzenie nieważności decyzji (art. 156 k.p.a. i n.)
2.2.3. Wznowienie postępowania administracyjnego (art. 145 k.p.a. i n.)
3. Kontrola wykonywana przez sądy administracyjne
3.1. Legitymacja skargowa
3.2. Kryterium kontroli
3.3. Uwzględnianie zarzutów naruszenia prawa unijnego
3.4. Zakres orzekania przez sąd administracyjny
3.5. Wzruszanie prawomocnych orzeczeń sądów administracyjnych
4. Podsumowanie
Dane techniczne
Wersja publikacji | Książka papierowa |
ISBN | 978-83-7627-165-1 |
Numer katalogowy | 1161 |
Wydanie | 1 |
Data wydania | 2018/06 |
Seria | Monografie i prace zbiorowe |
Rodzaj oprawy | miękka |
Format | 165 X 235 |
Ilość stron | 369 |
Cena katalogowa | 55,00 zł |